John Cage ( Los Ángeles 1912- Nova York 1992).
Fou un compositor pioner de la música aleatòria, de la música electrònica i de la utilització no estàndard dels instruments musicals tradicionals, com ara la creació del piano preparat.
Cage va ser una de les figures de l'avantguarda de la post-guerra. També va tenir un paper importanten el desenvolupament de la dansa moderna, especialment a partir de la col.laboració amb el ballarí i coreògraf Merce Cunningham, que esdevindria la seva parella sentimental fins a la seva mort. El compositor nord.americà John Cage és conegut per ser el creador del piano preparat i de grans obres com 4'33''.
Però les principals influències de Cage provenen de les cultures
orientals. A través dels seus estudis de filosofia índia i budisme zen a finals de la dècada dels 40, Cage va arribar a la idea d'utilitzar en la composició l’atzar controlat, que va introduir en les seves composicions a partir del 1951. L'I Ching o Yijing, un antic text xinès
clàssic sobre l'evolució dels esdeveniments, es va convertir en la
principal eina de composició per a la resta de la seva vida. El1957
en una conferència titulada "Música Experimental", va descriure la
música com "un joc inútil" que és "una afirmació de la vida i no un
intent de posar ordre en el caos, ni de proposar millores en la creació,
sinó simplement una forma de despertar a la mateixa vida que estem
vivint".Piano preparat |
Partitura del Concerto per piano i orquestra |
Ja en la dècada dels 30 va començar els seus primers treballs demostrant talent per als ritmes impossibles i invencions com el seu sistema de vint-i-cinc tons.
Va fer servir distorsions per als seus instruments arribant a declarar: "Crec
que l'ús de sorolls en la composició musical anirà en augment fins que
arribem a una música produïda mitjançant instruments elèctrics (música concreta i música electroacústica), que
posarà a la disposició de la música qualsevol so i tots els sons que
l'orella pugui percebre. S'exploren els mitjans fotoelèctrics, el film i diverses mecanismes per a la producció de música".
Durant els últims anys d'aquesta dècada Cage va inventar el piano preparat al que li havia inserit entre les cordes una sèrie de cargols, rosques i trossos de goma i fusta que dotaven a l'instrument d'una varietat nova de possibilitats sonores.
Gomes i claus utilitzats per transformar el so en un piano preparat |
Cage feia servir el terme "música no-intencional" per a algunes de
les seves obres. Com en una de les seves obres més revolucionàries
titulada 4'33''( 1952),
la partitura del qual especifica que l'intèrpret no executarà cap so en
el seu instrument durant els 4 minuts i 33 segons que dura l'obra.
A continuació veurem un vídeo de com es contrueix un piano preparat i com sona:
Algunes de les peces de John Cage:
John Cage també és l'autor d'algunes performances com la titulada 4'33'':
Grups actuals també han utilitzat el treball de John Cage com a referent de la seva obra:
A continuació veurem un vídeo de com es contrueix un piano preparat i com sona:
Algunes de les peces de John Cage:
John Cage també és l'autor d'algunes performances com la titulada 4'33'':
Grups actuals també han utilitzat el treball de John Cage com a referent de la seva obra:
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada