dimecres, 29 de gener de 2014

John Cage


John Cage ( Los Ángeles 1912- Nova York 1992).

Fou un compositor pioner de la música aleatòria, de la música electrònica i de la utilització no estàndard dels instruments musicals tradicionals, com ara la creació del piano preparat.
Cage va ser una de les figures de l'avantguarda de la post-guerra. També va tenir un paper importanten el desenvolupament de la dansa moderna, especialment a partir de la col.laboració amb el ballarí i coreògraf Merce Cunningham, que esdevindria la seva parella sentimental fins a la seva mort. El compositor nord.americà John Cage és conegut per ser el creador del piano preparat i de grans obres com 4'33''. 


Piano preparat




Però les principals influències de Cage provenen de les cultures orientals. A través dels seus estudis de filosofia índia i budisme zen a finals de la dècada dels 40, Cage va arribar a la idea d'utilitzar en la composició l’atzar controlat, que va introduir en les seves composicions a partir del 1951. L'I Ching o Yijing, un antic text xinès clàssic sobre l'evolució dels esdeveniments, es va convertir en la principal eina de composició per a la resta de la seva vida. El1957 en una conferència titulada "Música Experimental", va descriure la música com "un joc inútil" que és "una afirmació de la vida i no un intent de posar ordre en el caos, ni de proposar millores en la creació, sinó simplement una forma de despertar a la mateixa vida que estem vivint".




Malgrat el controvertit de la seva obra, no es pot negar que es tracta d'un dels creadors més revolucionaris i influents dels últims temps. A vegades deixava que l'atzar triés les seves composicions. Per exemple, va arribar a utilitzar un mètode segons el qual es perforava un full de paper en els llocs en els quals es trobava alguna imperfecció, per a després mitjançant un paper transparent anar calcant aquestes marques sobre un pentagrama.
   Partitura del Concerto per piano i orquestra
 


Ja en la dècada dels 30 va començar els seus primers treballs demostrant talent per als ritmes impossibles i invencions com el seu sistema de vint-i-cinc tons.
Va fer servir distorsions per als seus instruments arribant a declarar: "Crec que l'ús de sorolls en la composició musical anirà en augment fins que arribem a una música produïda mitjançant instruments elèctrics (música concreta i música electroacústica), que posarà a la disposició de la música qualsevol so i tots els sons que l'orella pugui percebre. S'exploren els mitjans fotoelèctrics, el film i diverses mecanismes per a la producció de música".

Durant els últims anys d'aquesta dècada Cage va inventar el piano preparat al que li havia inserit entre les cordes una sèrie de cargols, rosques i trossos de goma i fusta que dotaven a l'instrument d'una varietat nova de possibilitats sonores.

Gomes i claus utilitzats per transformar el so en un piano preparat
Segurament la composició més innovadora d'entre les quals va realitzar per a aquest piano preparat és una suite que dura 69 minuts anomenada Sonatas and Interludes (1946-1948)
Cage feia servir el terme "música no-intencional" per a algunes de les seves obres. Com en una de les seves obres més revolucionàries titulada 4'33''( 1952), la partitura del qual especifica que l'intèrpret no executarà cap so en el seu instrument durant els 4 minuts i 33 segons que dura l'obra. 

 A continuació veurem un vídeo de com es  contrueix un piano preparat i com sona:



Algunes de les peces de John Cage:




John Cage també és l'autor d'algunes performances com la titulada 4'33'':




Grups actuals també han utilitzat el treball de John Cage com a referent de la seva obra:



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada